Sofia

Hlavní město Bulharska. Leží na úpatí pohoří Vitoša cca 50 km od hranic se Srbskem. Blízko měst protéká řeka Iskăr. V Sofii můžeme dnes spatřit mnoho památek, ještě z dob turecké nadvlády. Město má mezinárodní letiště s novým terminálem. Ve městě se nachází mnoho univerzit. Kolem historického jádra města vyrostlo, nespočet paneláků, jenž kazí vzhled města. Průměrná nadmořská výška města je 500 m.n.m. Pro turisty je ovšem poněkud matoucí azbuka a absence latinky i v centru města.
Bohužel stránky dopravního podniku Sofie jsou nepřehledné, informace o tarifu neexistují a informační centra zde nenajdeme. Jízdenku můžeme koupit na autobusovém nádraží nebo na vybraných zastávkách v trafikách.

Metro



Plán sítě metra.

V provozu od roku 1998 a nyní má 14 stanic. Ve výstavbě je dalších 12 stanic, z toho 6 se bude otevírat v roce 2012. Délka současného úseku je 18 km a jízdní doba je 23 minut. Rozchod kolejí je normální. Do budoucna se počítá s dalšími linkami. Vozový park tvoří sovětské 81-71 ze začátku 90.let a nové průchozí vozidla Alstom. Sovětské vozy jsou ve velmi dobrém stavu. Několik posledních otevřených stanic je z roku 2008.


Tramvaje



Plán tramvajové sítě.

Tramvajová doprava zde funguje již přes 100 let. Dnes je v provozu 21 linek na cca 85 km tratí. Většina tratí je ale ve špatném stavu. V Sofii se můžeme setkat s větším počtem českým tramvají ČKD Tatra T5. K tomu bulharské vozy nebo jejich novější rekonstrukce. Vozový park je rovněž ve špatném stavu. Ale řidiči si z toho hlavu nedělají a jezdí tak, jak by nás nikdy nenapadlo (jízda s otevřenými dveřmi, přivírání cestujících do dveří apod.). Interval na některých linkách je zvláštní – 33/34, 24/25 minut apod. Některé tratě vedou k fabrikám a podle toho také vypadá interval a provoz linek (ráno, večer). Většina tratí je úzkorozchodná, 3 tratě na východě města mají rozchod normální.


Železnice



Hlavní nádraží.

Železnice pro cestování po městě není, vlaky sice staví na zastávkách ve městě (několik), ovšem interval je nejednotný (několik spojů z den bez prokladů)a cestující má rychlejší spojení jinými dopravními prostředky. Pouze pro delší cesty na východ do Turecka či do východní části země (Varna, Burgas). Zajíždějí sem i vlaky z Ruska nebo ze států ex. Jugoslávie.

Ostatní doprava

Trolejbusová síť měří 105 km a jezdí 9 linek. Převážná část vozového parku zahrnuje vozy IKARUS. Autobusy jsou na tom lépe, objevují se i nové nízkopodlažní vozy a samozřejmě starší vozy IKARUS. Autobusy navazují na metro a tramvaje a zajišťují provoz zejména na okrajích města.


Autobusová doprava na okraji města.

Hlavní autobusové nádraží se nachází u vlakového nádraží. Autobusové nádraží SERDIKA a spojení je téměř do všech států v Evropě. A samozřejmě odsud vyjíždějí autobusy do Turecka, Sýrie, Íránu či jinam do Asie.

Autor: Filip Hercík | Přidáno: 29.3.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013