Bratislava

Bratislava je hlavní město Slovenské republiky s 455 tisíci obyvateli. Rozkládá se na obou březích Dunaje při hranici s Maďarskem a Rakouskem.
Ve městě se nachází parky, vytvořené ze slepých ramen Dunaje a velice známý Bratislavský hrad.
Nachází se zde počátek dálnic D1 do Žiliny a D2 do Brna. Na severu Bratislavy se nechází letiště M.R.Štefánika.
Zajímavostí je, že před revolucí zde byla plánována podzemní dráha, nyní se uvažuje o tramvajové rychlodráze. Začátek výstavby je ale pořád posunován.
V MHD je páteří tramvajová doprava, trolejbusová zde plní doplňkovou a autobusová pouze spojení ze sídlišť a odlehlých části města k centru.

Autobusy


Ikarus poblíž zastávky Při kríži.

Kromě linek na území města, vede jedna linka na území Rakouska do městečka Hainburg a do Maďarska do městečka Rajka.
Jezdí zde různé typy vozů od různých výrobců. Denní linky jsou označené 20-199 a jejich intervaly jsou přizpůsobené poptávce. Jsou vypravovány ze 4 dep – Trnávka, Jurajov dvor, Krasňany a Petržalka.
Síť autobusů je rozdělena na tři zóny, s tím že třetí zóna zahrnuje vesničku Chorvátsky Grob. Noční linky jsou označeny číslem 500 a mají interval 30-60 minut. Hlavní bod nočních linek je hlavní nádraží.
Stejně jako tramvaje a trolejbusy, provozovatelem je Dopravný podnik Bratislava DPB.


Trolejbusy


Vedení trolejbusových linek ve městě.

Trolejbusy jsou vypravovány z vozovny Hroboňova a Trnávka. Síť trolejbusů není velká a není páteří dopravy v Bratislavě. V provozu jsou : Škoda 14Tr, Škoda 15Tr, Škoda 21Tr, Škoda 25Tr Irisbus (naftové agregáty).

Metro

V minulosti byl plán na propojení sídliště Petržalka s centrem města pomocí metra. Dokonce započala v 80.letech výstavba,ale díky sametové revoluci se stavba zastavila. Začalo se stavět na Petržalce, kde je dodnes vidět pozůstatky stavby.
Ovšem do budoucna se s metrem v Bratislavě počítá, problémy jsou ovšem s financováním a vedením trasy.

Železnice

Železnice v rámci přepravy po městě neplní žádnou roli. Větší využití má pro přepravu mezi Vídní a Bratislavou.

Tramvaje

Pro Bratislavu je typická tramvajová doprava na úzkém rozchodu 1000mm, který je poslední dobou ve špatném stavu.
Délka tratí je téměř 40 km. Celkem 152 stanic.


Soupravy T3 v obratišti Zlaté Piesky.

Po Ružinovské ulici se tramvaje prohánějí po zatravněné trati. Špatný stav trati k hlavnímu nádraží, kde je povolena maximální rychlost do 15 km/h.
Jinak převážná část tratí je na BKV panelech, které již jsou za hranicí životností.
Na mnoha místech pořád chybí preference a obnova vozového parku se provádí pouze GO původních tramvají.
Bratislava stále nemá nízkopodlažní tramvaje. Nicméně všechna vozidla mají digitální informační systém.
Celkový počet tramvají se pohybuje kolem 230 kusů.


Souprava T6A5 v obratišti Rača.

Bratislavské tramvaje se nazývají „električky“ a stejně jako autobusy, trolejbusy a vlaky ve městě nejsou integrovány do dopravního systému.
Bratislava je rozdělena do dvou zón 1,2. První zóna zahrnuje centrum města a jeho okolí. Druhá zóna zahrnuje již vnější část Bratislavy a třetí zóna je čistě příměstská.

Místní typy tramvají (Tatra T3, Tatra K2 a Tatra T6) jsou vypravovány z provozoven Jurajov dvor a Krasňany.


Autor: Filip Hercík | Přidáno: 22.2.2011 | Aktualizováno: 16.8.2011
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013