České Budějovice

Statutární město Jihočeského kraje leží na českobudějovické pánvi, při soutoku Vltavy a Malše. Ve městě žije asi 96 000 obyvatel. Největší sídliště leží v severozápadní části města, jedná se o sídliště Máj a Vltava. Z průmyslu můžeme jmenovat Budějovický Budvar, Koh-i-noor nebo Madetu.


Trolejbusy Škoda 25Tr přijíždí k Nádraží. (7.8.2008)

V době husitských válek město upadalo a obchodní cesty jej míjely. Roku 1641 vypukl požár a 2/3 města shořely.
Jedna z pozitivních událostí je přesídlení úřadů z Písku a Tábora, které proběhlo v průběhu 20.století.
Na konci 2.sv.války se Budějovice dvakrát staly cílem náletu američanů, město bylo značně poškozeno, později bez boje město opustily německé jednotky.


Přes prázdniny sem byl zapůjčen třídveřový Iveco Crossway, který byl vystaven při AUTOTECU 2008. (7.8.2008)

1.1.1949 se České Budějovice staly správním centrem nově zřízeného Českobudějovického kraje, 1.7.1960 centrum Jihočeského kraje. V roce 2000 hlavním městem nového Budějovického kraje, který byl v roce 2001 přejmenován na Jihočeský.
V roce 2002, léto povodní, se zaplavila značná část města (hlavně historické centrum) a byly způsobeny velké škody.
Budějovice jsou vyhledávaným místem turistů, zejména Němců a Rakušanů, ale i asiatů.
V roce 1827 byla vybudována koněspřežka do Lince, později zrekonstruována na železniční trať s rozchodem 1435mm.
Nyní z Českých Budějovic vede železniční trať č. 220 do Prahy, která je součástí IV. koridoru z Německa do Rakouska, trať č. 224 do Německa, trať č. 199 do Českých Velenic a trať č. 194 do Nového Údolí na Šumavě.

Přes město vede několik důležitých silnic. Plánovaná je dálnice D3, která již na některých úsecích stojí a je po ní částečně vedena silnice E55.
  • I. třída číslo 3 (E55) Praha - České Budějovice - Linec
  • I. třída číslo 20 (E49) České Budějovice - Plzeň
  • I. třída číslo 34 (E551) České Budějovice - Humpolec


Škoda 15Tr e.č. 31 ve stanici Žižkova. (7.8.2008)

Vznik MHD se datuje k roku 1909, kdy byla zavedena tramvaj k nádraží a trolejbusem se cestující dostali ke hřbitovu.
Válečné období přineslo malé až mizivé investice do dopravy a tak se stalo, že tramvajová doprava v roce 1950 úplně zanikla.
Tramvajová doprava byla nahrazována už od roku 1948, trolejbusy o pár let později (1971) také zanikly.
Třetí érou českobudějovických trolejbusů byl rok 1991, kdy trolejbusy znovu vyjely do ulic a od té doby nebyl jejich provoz přerušen. Trolejbusová síť je páteří systému MHD.


Citybus na Senovážním náměstí. (7.8.2008)

Zapůjčené autobusy v roce 2012

Z důvodu nedostatku autobusů při výlukách v září bylo zapůjčeno 8 autobusů typu Karosy B732 z Prahy. Vozy jsou vypravovány na různé turnusy a lepí se s nimi různé provozní mimořádnosti. Původní plán však počítal s nasazením pouze na šejdrové pořadí linek.

Zapůjčené vozy do Český Budějovic:
  • 5810 - K 4.10.2012 je vůz stále v Českých Budějovicích.
  • 5826 - V průběhu zapůjčení odvezena z důvodu nadbytečnosti.
  • 5834 - K 4.10.2012 je vůz stále v Českých Budějovicích.
  • 5857 - K 4.10.2012 je vůz stále v Českých Budějovicích.
  • 5870 - Do ČB nedojela, místo ní - 5924.
  • 5879 - Dovezena za 5924. K 4.10.2012 je vůz stále v Českých Budějovicích.
  • 5885 - K 4.10.2012 je vůz stále v Českých Budějovicích.
  • 5897 - K 4.10.2012 vůz opustil České Budějovice.
  • 5910 - V průběhu zapůjčení odvezena z důvodu nadbytečnosti.
  • 5924 - Místo 5870. Z důvodu konce STK odvezena do Prahy (příjezd 5879). V Praze vyřazena.


Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 2009 | Aktualizováno: 5.10.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013