Budapešť

Hlavní město Maďarska, rozkládající se na březích Dunaje. Budapešť vznikla sloučením měst Budína Pešť. Město je známé také svými lázněmi. V historii častokrát toto město soupeřilo s Vídní o vliv v Evropě, největší rozkvět nastal v 19. století. Centrum kulturního dění v Maďarsku. Mezi navštěvované památky ve městě patří Parlament. Největší park ve městě se nachází na Népligetu. A Váci utca je nejvýznamnější ulice ve městě (obchody).
Dopravu ve městě provozuje společnost BKV.

Železnice

Ve městě se nachází tři největší nádraží, odkud vyjíždějí vlaky do všech směrů. Nyugati – západní, Keleti – východní (vlaky do Prahy) a Déli – jižní. K tomu je ve městě několik desítek menších vlakových zastávek. Rychlodráha Hév spojuje město s městy Szentendre a Ráckeve. V systému Hév jsou v provozu 4 příměstské železniční linky, které provozuje společnost BKV. Ostatní železniční linky provozují státní dráhy MÁV. Město má železniční spojení do většiny zemí Evropy (nejvíce však jihovýchodních států) přímými spoji.


Metro

První stanice byla otevřena roku 1896. V současné době jsou ve městě tři linky, nejstarší linka M1. Linka M2 prošla od roku 2004-2008 kompletní rekonstrukcí. Na lince M1 jezdí vozy Ganz, na dalších linkách jsou to vozy EV (u nás známé jako EČS) a 81-71. Vozový park je ve špatném stavu, vozy jsou poruchové a občas se stane, že vypadne oběh. Interval je ve špičce 3 minuty, ovšem díky starým vozům je někdy i větší. Všechny tři linky se potkávají v zastávce Deák Ferenc tér. Ve výstavbě je linka M4 od roku 2006, ovšem otevření prvního úseku se neustále oddaluje (konec roku 2014). Linka M4 má spojovat jihozápadní část města se severovýchodní částí. Linka M5 je stále jenom na papíře a má vést podél Dunaje. Do budoucna se počítá s rozšířením linky M3 na letiště Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. U eskalátorů směrem na nástupiště stojí pracovníci dopravního podniku a kontrolují jízdenky.


Plán metra.


Koncem roku 2012 rovněž na lince metra M2 jezdí nové soupravy metra Alstom a to v počtu 1-2 soupravy v pracovní dny a 3 soupravy o víkendu (z celkových 4). Cílem je provoz nových vozů na lince M2 a odstranění starých vozů EV (EČS). Rovněž probíhá rekonstrukce nejstarších vozů EV, které budou časem jezdit na lince M3, kde nyní jezdí vozy 81-71.


Nová souprava Alstom na lince M2 v zastávce Pillangó utca.

Tramvaje

První tramvaj provozována ve městě byla koňská tramvaj (1866). Síť netvoří celek v centru, mezi jednotlivými tratěmi ve středu města jsou pouze manipulační propojky. Oproti minulosti je síť zmenšena o některé zrušené tratě. Taktéž ve městě nenajdeme typické obratiště, proto jsou tu potřeba obousměrné tramvaje. Tramvajové linky jsou označeny 1-69, posilové linky mají za číslicí ještě písmeno A.


Plán sítě tramvají.

Budapešťský provoz zabezpečují tyto tramvaje:
  • Tatra T5C5
  • Ganz
  • Combino Supra NF12B (linky 4 a 6 – nejmodernější typ, nízkopodlažní)
  • TW 6000 z německého Hamburku

Na žádné lince nenajdeme více jak jeden typ vozu. Vozy jsou spojeny tak, aby umožňovaly obousměrný provoz.


Autobusy

Nejrozšířenější typ zde je IKARUS. V posledních letech se zde objevuje i nový typ Volvo a Man či Mercedes-Benz Citaro. Autobusy zajišťují rovněž provoz mezi linkou M3 stanicí Kobánya a letištěm. Jinak jsou autobusy vedeny od nádraží či od konečných zastávek metra do příměstských oblastí. Autobusy rovněž projíždí střed města. Chybějící integrace způsobuje, že je těžko rozeznatelný autobus jedoucí přes město nebo mimo město. Hlavní autobusové nádraží se nachází na Népliget. Odkud odjíždějí autobusy do všech regionů Maďarska a do zahraničí (zejména do Rakouska a většiny západních zemí či do Španělska nebo na východ zejména do Rumunska). Ve městě operuje i soukromý dopravce Volánbusz, jenž je součástí mezinárodní společnosti Eurolines.


Trolejbusy

Nejrozšířenější typ je zde IKARUS. V posledních letech se nakupuje nový typ Solaris Trollino. Trolejbusy nepatří mezi páteř dopravy ve městě.

Integrovaný dopravní systém

V roce 2012 vznikla společnost BKK, která má za úkol vytvoření integrovaného dopravního systému. Již se povedlo integrovat první lodní linky, zavedení loga systému a zjednodušení tarifu. Cílem je integrovat železnici a zavedení městské železnice, zpřehlednění linkového vedení a optimalizace dopravních výkonů.

Videogalerie - Nové soupravy Alstom


Autor: Filip Hercík | Přidáno: 26.6.2012 | Aktualizováno: 31.12.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013