Integrovaný dopravní systém Ústeckého kraje

Integrovaný dopravní systém Ústeckého kraje, zkráceně IDS ÚK, postupně zavádí sám Ústecký kraj. Mezi cíle patří zavedení jednotného tarifu, přepravních podmínek, optimalizace provozu a zvýšení standardů kvality. Tento integrovaný systém bude, tak jako ostatní veřejnou dopravu v kraji, organizovat odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje.


Pokud o dopravní systém

První pokus o IDS v tomto kraji probíhal v letech 2002-2006 avšak neúspěšně.

Počátky IDS

Základním kamenem je vzájemné zúčtování plateb mezi dopravci. Organizátor zavedl první vzájemné uznávání bezkontaktních čipových karet v květnu roku 2008 mezi dopravci ČSAD Slaný, a. s. a DP měst Mostu a Litvínova, a. s.

Kromě zavedení nových odbavovacích systémů se postupně optimalizuje provoz a zavádí taktový jízdní řád. Autobusy se označují nově posledním trojčíslým z licenčního čísla a je zaveden zónově-relační tarif. Platí zde vyhlášené standardy kvality - vozy, informační systém, zastávky a jednotné smluvní přepravní podmínky.

Po prvním výběrovém řízení vyjel v prosinci 2011 dopravce BusLine v oblasti Lounsko-západ (Louny, Žatec, Postoloprty). V této oblasti provozuje 11 autobusů v jednotném designu IDS na 10 autobusových linkách. Smlouva je platná na 10 let a zavazuje dopravce k provozování bezbariérových vozidel a vybavení dle standardů kvality (například klimatizace).

Tarif

V IDS ÚK je zaveden takzvaný zónově-relační tarif, který používá například sousední IDOL (IDS Libereckého kraje) či ZVON (Dopravní svaz Horní Lužice - Dolní Slezsko).

Cena jízdenky se určuje podle zóny a vzdálenosti mezi zónami. Každá obec tvoří zpravidla jednu zónu. Vzdálenosti jsou počítány v tzv. jednicích, podle kterých se zjišťuje dále cena. Nový tarif také umožňuje nákup časové jízdenky na sedm-, třicet- i devadesát dní.

Bezkontaktní čipová karta (standard Mifare DesFire EV-1) je vydávána dopravci a městy - a to jak, personifikovaná (konkrétní držitel, fotografie, data i tak nejsou zpracovávána), tak i nepersifikovaná (anonymní, omezený sortiment jízdenek). Tyto čipové karty nemusí být vzhledové sjednoceny, jejich vzhled si určuje sám vydavatel. Karta slouží jako jízdenka, elektronická peněženka, nebo zmiňovaná časová jízdenka.

Do IDS by měla být zapojena i města s MHD, ceny v rámci města si budou ale dále určovat příslušné magistráty.

Přehled soutěžených oblastí


Přehled soutěžených oblastí.

Etapy zahájení výběrového řízení:
  • I. etapa - I/2013 - Šluknovsko, Dolní Poohří, Chomutovsko
  • II. etapa - IV/2013 - Děčínsko, Mostecká pánev, Podbořansko
  • III. etapa - VII/2013 - Ústecko, Lovosice-Louny, Litvínov-Bílina, Vejprtsko
  • IV. etapa - XII/2013 - Litoměřicko, Teplicko, Kadaň-Žatec

Budoucnost IDS

Ústecký kraj plánuje, že k lednu 2015 budou jezdit nově vybraní dopravci ve všech soutěžených oblastech. Do té doby je také potřeba vybrat společnost, která bude zajišťovat přerozdělení tržeb. V plánu je také zaintegrování železnice a navázání úzké spolupráce se sousedními IDS.
Doporučujeme Dopravní plán 2012-2016, který se problematikou IDS částečně zabývá.

Autor: Jiří Vařečka | Zdroje: Tiskové zprávy Ústeckého kraje a oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje | Přidáno: 10.2.2013
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013