Oslo

Oslo je hlavní město Norska a správní město kraje Akershus a Oslo. Počet obyvatel Osla a okolí je přibližně 1 milion, z toho čtvrtinu tvoří přistěhovalci. Oslo je významným norským přístavem, důležitou dopravní křižovatkou, je to hospodářské a kulturní centrum Norska. Sídlí zde například Výbor pro udílení Nobelovy ceny míru. Ve městě můžeme najít například královský palác z 18. století či hrad a pevnost Akershus. Městem protéká řeka Akerselva a turisticky navštěvovaným místem je taktéž moderní Opera. Park Vigeland se sochami lidí je největším parkem ve městě. Kousek nad městem je skokanský můstek Holmekollen (zimní olympijské hry 1952). Na radnici v Oslu probíhá každoročně předávání Nobelovy ceny míru. Dopravu ve městě a okolí provozuje a organizuje společnost Ruter. Cena jednodenní jízdenky na zónu Oslo stojí 80 NOK, jízdenka na týden 220 NOK.


Hlavní nádraží v Oslu - Oslo S.

Metro


V Oslu nazývané T-banen. V provozu 6 linek s délkou 85 km. Rozchod kolejí je normální a počet stanic je 105. Pouze 16 stanic je v podzemí, zbytek stanic díky terénu je venkovních. První linka směrem na Holmekoll se otevřena již v roce 1898. Dříve jezdily starší soupravy OST1000, které byly nahrazené novými soupravami od Siemens OSMX3000. Napájení je třetí kolejnicí. Hlavním přestupním bodem ve městě je stanice Jernbanetorget – přestup na vlaky (hlavní nádraží) a tramvaje. V centrálním úseku se sjíždí všech 6 linek. Linky 4 a 6 se „převlekají“ ve stanici Ringen a zároveň tyto linky tvoří „kruh“. Ve stanici Nydalen můžeme vidět eskalátory reagující na živou hudbu (barevně se rozsvítí). Na některých stanicích je společné nástupiště pro metro i příměstskou železnici (Nationaltheatret). U vstupu do metra jsou turnikety, ovšem přepážka je pořád otevřená, přesto je nutné čipovou jízdenku „validovat“. Zajímavou linku je linka 1 směrem na Frognerseteren (cestou přes Holmenkollen), za cca 35 minut se vyjede do nadmořské výšky přibližně 500 metrů nad mořem a na konečné stanici je výhled na celé město a okolí. Zajímavost linky 1 jsou nástupiště, která se musela dodělat kvůli novým soupravám (delší než původní) – ze dřeva. Interval na linkách je přes den 10-15 minut, v centrálním úseku je linky prokládají a ve špičce zde jezdí metro po 2-3 minutách. Provoz metra začíná kolem 5. hodiny ranní a končí v půl jedné v noci (poslední odjezd z výchozí stanice). Do budoucna se plánuje přidat několik stanic mezi stávající mezistaniční úseky, které jsou dlouhé, rovněž se plánuje ještě rozšířit některé linky.


Tramvaje

V provozu 6 linek s délkou kolem 80 km. Celkový počet zastávek je 99. I tramvaje v Oslu mají historii, v provozu od roku 1875, rozchod kolejí je normální. Vozovna tramvají je v Grefsen. Interval přes den je 10 minut, pozdě večer a o víkendu 15-20 minut. V některých úsecích se linky prokládají, takže se jezdí i po 5 minutách či méně (centrum města). Zajímavostí je linka Ekeberg vedoucí podél východní fjordu Oslo na jih. Linky 11/12 a 13/17 se „převlekají“. Linky 17 a 18 končící na Rikshospitalet musí být provozované pouze obousměrnými vozy (není zde klasické obratiště). Do provozu se nasazuje 70 tramvají. V současném provozu můžeme vidět vozy SL79 (první série z DUEWAG Německo a další od místní ABB) a SL95 (obousměrné od Ansaldobreda). Díky slabému provozu a preferenci jsou tramvaje velmi spolehlivým přepravním prostředkem po městě. Na většině tramvajových zastávek jsou automaty na jízdenky, ovšem berou pouze mince nebo karty.


Železnice

Provozuje národní dopravce NSB, příměstské linky spojují Oslo s okolím v kraji Akershus. Norské dráhy uznávají jízdenky Ruter, jedná se o integrovanou dopravu. Pro příměstskou dopravu slouží 10 linek vedoucí do okolí města. Hlavním přestupním bodem je Hlavní nádraží v Oslu (Oslo S) – přestup na dálkové vlaky směr Bergen, Kristiansand a Trondheim. Letiště Gardermoen je spojeno běžnými linkami a navíc linku Flytoget jezdící přes den po 10 minutách.


Vlaková souprava na nádraží.

Ostatní doprava

Autobusová doprava převládá v kraji Akershus, většinou linky jezdící na nádraží, kde navazují vlaky do Osla. V samotném Oslu autobusy mají dost společných zastávek s tramvají a jezdí tam, kde nejsou tramvaje ani metro, ovšem samotnému centru se vyhýbají. Interval se liší podle linky – přes den většinou 10 minut, o víkendu 15 minut. Dálkové a mezinárodní autobusy jezdí na Hlavní nádraží Oslo S.


Trajektová doprava – poloostrov Nesodden. A lodní linky 92-94 mířící ze zastávky Vippetangen (cca 500 metrů od Hlavního nádraží) na různé ostrovy u Osla. I zde platí jízdenky Ruter.


Autor: Filip Hercík | Přidáno: 2.6.2013
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013