Krakov (Kraków)

Krakov leží v historické zemi Malopolsku. Je to druhé největší město podle počtu obyvatel - 760 tisíc. Celé město je rozděleno do 18 městských částí. Středem města protéká řeka Visla.


Zámek Wawel. (24.9.2009)

V centru Krakova, na břehu Visly leží palácový komplex s katedrálou na návrší - Wawel. Od 10.století do roku 1609 byl wawelský zámek sídlem polkých králů.
Dnes je směsicí mnoha druhů stavebních stylů. Nejnavštěvovanšjčí je zámek s pokladnicí a katedrála, kde je pohřbena většina polských králů.

Označování vozidel

Vozidla jsou označena dvěmi písmeny a třemi číslicemi. První písmeno je označení provozovny a druhé je typ vozidla.
Tři čísla, mají význam jako naše evidenční čísla.


Vůz s označením DH359. (24.9.2009)

Obrázek: D - provozovna Duchacka Wola, H - Jelcz M081, 359 - evidenční číslo.

Tramvaje

Hodně tramvajích je zakoupeno jako second-handových. Z Norimberku vozy Man/Düwag GT6, Man/Düwag B4, Man/Düwag N8S-NF. Odkoupené jsou i vozy z Vídně - SGP/Lohner/Rotax E1, SGP/Lohner/Rotax C3.
V Krakově jsou tramvaje provozovány na normálním rozchodu 1435mm a v provozu je přes 350 vozů.
V pravidelném provozu se můžeme setkat ještě s vozy Bombardier NGT6, které jsou v Krakově ze třech sérií a vozy Konstal, které je možné potkat i voupravě o dvou či třech vozech.


Vůz evid.č. 108 v zastávce Poczta Główna, typ SGP/Lohner/Rotax E1. (24.9.2009)

V historii sahá tramvajová doprava do roku 1882, kdy na rozchodu 900mm začla jezdit koňka a v roce 1901 spatřilo město elektrickou tramvaj.


Vůz typu Konstal mezi zastávkami Politechnika a Dworzec Towarowy. (24.9.2009)

Od roku 1986 neexistují noční linky, veškerá noční doprava je od toho roku provozována autobusy.
Síť má dvě vozovny - Zajezdnia Nowa Huta a Zajezdnia Podgórze.

Krakowski Szybki Tramvaj

Neboli Krakovská rychlá tramvaj, je část trasy vybudovaná pod povrchem. V tunelu jezdí linka 5, 50 a 51.
Úsek je dlouhý něco málo přes 1500 metrů ze stanice Rondo Mogilskie do zastávky Politechnika, kde se přestupuje v dvou úrovních.


Stanice pre-metra, Politechnika. (24.9.2009)

V horní části stanice Politechnika cestující nalezne klasické tramvaje a autobusy, v nižší části právě KST. Do tunelů jsou vypravovány pouze nejmodernější kloubové tramvaje (Bombardier NGT6).
Zezačátku se mělo jednat o metro, později byli názory přehodnoceny a bylo zde vybudováno pre-metro.


Vůz 2013 ve stanici Politechnika. (24.6.2009)

Historie výstavby je ale daleko bouřlivější, tento úsek se s přestávkami stavěli od roku 1970.
Tento úsek byl otevřen 18.12.2008.


Vůz 2010 vyjíždí z tunelu ve stanici Rondo Mogilskie. (24.9.2009)

Autobusy

Jako v jiných městech, tak i tady, je autobusová doprava pouze doplňková k tramvaji.
Vozový park je velice rozsáhlý, mezi vozidly jsou evidovány značky jako je: Jelcz, Man, Neoplan, Scania a tuzemský Solaris.


Vůz Scania ALB 113 ve stanici Dworzec Główny Galeria. (24.9.2009)

Odkazy

Dopravní podnik
Další stránky o Krakovské MHD

Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 25.6.2009
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013