Krakov (Kraków)
Krakov leží v historické zemi Malopolsku. Je to druhé největší město podle počtu obyvatel - 760 tisíc.
Celé město je rozděleno do 18 městských částí. Středem města protéká řeka Visla.
Zámek Wawel. (24.9.2009)
V centru Krakova, na břehu Visly leží palácový komplex s katedrálou na návrší - Wawel. Od 10.století do roku 1609 byl wawelský zámek sídlem polkých králů.
Dnes je směsicí mnoha druhů stavebních stylů. Nejnavštěvovanšjčí je zámek s pokladnicí a katedrála, kde je pohřbena většina polských králů.
Označování vozidel
Vozidla jsou označena dvěmi písmeny a třemi číslicemi. První písmeno je označení provozovny a druhé je typ vozidla.
Tři čísla, mají význam jako naše evidenční čísla.
Vůz s označením DH359. (24.9.2009)
Obrázek: D - provozovna Duchacka Wola, H - Jelcz M081, 359 - evidenční číslo.
Tramvaje
Hodně tramvajích je zakoupeno jako second-handových. Z Norimberku vozy Man/Düwag GT6, Man/Düwag B4, Man/Düwag N8S-NF. Odkoupené jsou i vozy z Vídně - SGP/Lohner/Rotax E1, SGP/Lohner/Rotax C3.
V Krakově jsou tramvaje provozovány na normálním rozchodu 1435mm a v provozu je přes 350 vozů.
V pravidelném provozu se můžeme setkat ještě s vozy Bombardier NGT6, které jsou v Krakově ze třech sérií a vozy Konstal, které je možné potkat i voupravě o dvou či třech vozech.
Vůz evid.č. 108 v zastávce Poczta Główna, typ SGP/Lohner/Rotax E1. (24.9.2009)
V historii sahá tramvajová doprava do roku 1882, kdy na rozchodu 900mm začla jezdit koňka a v roce 1901 spatřilo město elektrickou tramvaj.
Vůz typu Konstal mezi zastávkami Politechnika a Dworzec Towarowy. (24.9.2009)
Od roku 1986 neexistují noční linky, veškerá noční doprava je od toho roku provozována autobusy.
Síť má dvě vozovny - Zajezdnia Nowa Huta a Zajezdnia Podgórze.
Krakowski Szybki Tramvaj
Neboli Krakovská rychlá tramvaj, je část trasy vybudovaná pod povrchem. V tunelu jezdí linka 5, 50 a 51.
Úsek je dlouhý něco málo přes 1500 metrů ze stanice Rondo Mogilskie do zastávky Politechnika, kde se přestupuje v dvou úrovních.
Stanice pre-metra, Politechnika. (24.9.2009)
V horní části stanice Politechnika cestující nalezne klasické tramvaje a autobusy, v nižší části právě KST. Do tunelů jsou vypravovány pouze nejmodernější kloubové tramvaje (Bombardier NGT6).
Zezačátku se mělo jednat o metro, později byli názory přehodnoceny a bylo zde vybudováno pre-metro.
Vůz 2013 ve stanici Politechnika. (24.6.2009)
Historie výstavby je ale daleko bouřlivější, tento úsek se s přestávkami stavěli od roku 1970.
Tento úsek byl otevřen 18.12.2008.
Vůz 2010 vyjíždí z tunelu ve stanici Rondo Mogilskie. (24.9.2009)
Autobusy
Jako v jiných městech, tak i tady, je autobusová doprava pouze doplňková k tramvaji.
Vozový park je velice rozsáhlý, mezi vozidly jsou evidovány značky jako je: Jelcz, Man, Neoplan, Scania a tuzemský Solaris.
Vůz Scania ALB 113 ve stanici Dworzec Główny Galeria. (24.9.2009)
Odkazy
Dopravní podnik
Další stránky o Krakovské MHD
Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 25.6.2009