Garáže DP

Dopravní podnik hlavního města Prahy má situované garáže po celé Praze tak, aby pokryly provoz po celém území města.

Dejvice - Garáže zrušeny

Provozovna Dejvice byla vystavěna v letech 1931 - 1932. Jedna se o první samostatnou provoznu s halovým stáním autobusů. Už tehdy vynikala kontrukce střechy garáží.
K této provozovně patřila i odstavná plocha, která řešila ohromný nedostatek prostoru v provozovně. Odstavná plocha Suchdol sloužila autobusům od roku 1972, kdy fungovala za zrušenou odstavnou plochu u Stadionu Strahov.
Dejvické garáže omezovaly svůj provoz a na konci roku 2004 byly definitivně zrušeny.
V roce 2011 byl areál přebudován na obchodní centrum řetězce Kaufland, avšak se zachováním původní haly garáží. Supermarket byl otevřen v roce 2012.


Deponované autobusy v garážích Dejvice v letech 1990-2004 (PDF), Externí článek o této provozovně

Hostivař

Nevyhovující dílenské prostory v Košířích, Libni a Rustonce nahradila v roce 1984 nová provozovna - Hostivař. Původně se jednalo o čistě opravárenskou základnu, která byla stavěna ve špatné době, kdy už nové autobusy nepotřebovaly takovou údržbu a tedy by se v dílnách nacházelo daleko méně autobusů. To znamenalo, že volná plocha se mohla použít i jinak - přemístěním garáží Libeň do nového a vyhovujícího areálu.
Provoz garáží byl zahájen 2.4.1994 se 109 autobusy. V prosinci roku 2001 šlo o dvojnásobný počet vozů.
V areálu garáží se nachází stanice technické kontroly, měření emisí a servisní střediska některých firem, které jsou vázány k provozu autobusů. Od roku 1997 se v areálu garáží provádějí opravy autobusů - střední nebo generální (celkové) opravy.


Kačerov

Garáže Kačerov vypravují autobusy od roku 1966. Garáže leží kousek od metra Kačerov a vypravují autobusy hlavně na Smíchov, Prahu 4 a Jižní Město. Kačerovské vozy lze tak potkat až v Kobylisích (linka č. 177), nebo v Motole (linka č. 167). Kačerov také vypravuje minibusy značky Ikarus E91. Parkuje zde cca 200 autobusů, ale parkovací kapacita je pro cca 300 autobusů.


Klíčov

Od roku 1973 fungují garáže na Klíčově. Jejich autobusy jsou vypravovány především v severovýchodní části Prahy.

Řepy

Do roku 1982 se nacházely na levém břehu Vltavy pouze jedny garáže - Dejvice, které byly situovány v severní části. Garáže Řepy zajistily potřebnou deponovací kapacitu pro autobusy, které v té době procházely rozmachem.
První nízkopodlažní autobus přišel do Řep v roce 1996 a roku 1999 byl vyřazen poslední Ikarus z této garáže. K 1.1.2005 vypravují garáže Řepy vozy i za provozovnu Dejvice, která vypravila autobusy naposledy k poslednímu dni roku 2004. Tím se Řepy stávají jedinou provozovnou na západním břehu Vltavy.


Vršovice

Provoz v těchto garážích byl zahájen v roce 1955, kdy sloužily trolejbusům za zrušenou vozovnu Vinohrady. Roku 1964, kdy se postupně tlumil provoz trolejbusů a vzrůstal počet autobusů, se ve Vršovicích objevily první autobusy. Trolejbusy zmizely z Vršovic v roce 1968 úplně. V roce 2004 kolovaly informace o tom, že by tyto garáže mohly být zrušeny a jejich vozy převedeny mezi provozovny Hostivař a Kačerov.
Ovšem, po roce 2004 byly vyřazeny nebo převedeny poslední kloubové vozy a od té doby jsou Vršovické garáže jedinou garáží, kde nalezneme jen autobusy standartní délky.

Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 26.12.2011 | Aktualizováno: 8.11.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013