Příměstská železnice - Esko

Zapojení železniční sítě do městské hromadné dopravy probíhá od roku 1992, kdy do pražské integrované dopravy (zkráceně PID) byly zaintegrovány první železniční stanice a úseky tehdejší společnosti ČSD.


Souprava 714.012 + 5x010 přijíždí do stanice Praha-Krč jako linka S8. (13.6.2009)

První verze číslování

První zmínky o příměstské železnici, tehdy označováné jako Metropolitní linie, sahají do roku 2002, konkrétně 15.12.2002. Systém vznikl hlavně po pozitivní zkušenosti s náhradní železniční dopravou za metro, která byla v provozu po povodních v létě roku 2002.
V prosinci 2002 získaly označení S tyto tratě:
S1 (trať č. 011), S2 (tratě č. 231 a 232), S3 (trať č. 221), S4 (trať č. 120), S5 (trať č. 171), S6 (trať č. 091).
V roce 2004 přibyla ještě linka ML (Městská linka; Praha-Libeň - Praha-Holešovice - Praha-Bubeneč - Praha-Sedlec - Roztoky u Prahy), která má od roku 2007 označení S41.
Označení linek S bylo používáno pouze na digitálních orientacích příměstských elektrických jednotek řady 471.


Motorový vůz 809.657 zajišťuje víkendový spoj linky S41 (ML). (28.4.2012)

Druhá verze číslování - rok 2006

Druhá verze číslování pocházela ze studií a plánů Českých Drah pro městskou železnici v Praze. V těchto studiích jsou již zapracovány i diagonální linky, které se uchytily až v po roce 2007 (třetí přečíslování).
Základem byly tzv. „přepravní ramena“, kdy trať S1 vedla na Kolín, S5 na Kralupy, S9 do Berouna a S10 na Benešov. Vznikaly některé kombinace a prazvláštní trasy linek.


Elektrická jednotka 471.006 na Masarykově nádraží jako linka S5 do Roudnice nad Labem. (19.6.2008)

Číslování linek Eska od konce roku 2007

V jízdním řádu, který nastoupil v platnost 9.12.2007 (JŘ 2007/2008), bylo poprvé zaznamenáno číslování linek Eska. Toto označení bylo zaneseno do schémat a jiných informačních materiálů.
Dosavadní linky byly přečíslovány. Základní linky mají jednomístné číselné označení. Linky spojující (nebo jinak propojující) tyto trasy mají dvoumístné číslo, které souvisí se základní linkou.

Od 14.12.2008 byly kromě pár změn na linkách S zavedeny i zrychlené linky - R (R3, R4, R5).
V červnu 2010 byla zřízena linka S65, která byla v provozu jako náhradní linka při tramvajové výluce v Plzeňské ulici. Nakonec, 1.října 2010, byla linka změněna na stálou a prodloužena do Hostivic.
V prosinci 2010 byl rozšířen provoz diagonálních linek, které centrem města v pracovní dny pouze projíždějí - na některých tratích byl tedy interval zkrácen na 15 minut.
O rok později byly linky S3/R3, S4/R4, S5/R5 a S65 prodlouženy. Označení Esko získaly další železniční úseky.


Elektrická jednotka 451.095 v zastávce Praha-Hostivař. (4.4.2009)

Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 1.5.2012
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013