Vídeň

Vídeň je hlavní město Rakouska a zároveň jednou ze spolkových zemí. Město leží na řece Dunaj a je nejvýznamnějším kulturním a politickým centrem Rakouska. Vídeň má za sebou velmi bohatou historii (první zmínky již před začátkem letopočtu). Vídeň má zhruba 1,8 mil. obyvatel a je zároveň důležitou dopravní křižovatkou (tranzit ze západní do východní Evropy). Za dob Rakouska-Uherska čtvrté největší město na světě. Ve městě můžeme najít památky z římské doby, je zde nejstarší německá univerzita, muzejní komplex Hofburg a samozřejmě císařská rezidence Schönbrunn. Pro Vídeň je i specifická místní kuchyně - guláš, palačinky, řízek, koláče. Vídeňské kavárny s dezerty jsou známé po celém světě. Žije zde větší množství Turků a obyvatel ze zemí bývalé Jugoslávie. Kolem Vídně jsou rozsáhlé vinařské oblasti. Ve městě se prosazuje cyklodoprava – cyklostezky, pruhy pro cyklisty. Dopravu ve městě provozuje několik společností – největší Wiener Linien, OeBB , Badner Bahn a řada soukromých dopravců (Dr.Richard). Městská hromadná doprava je podporována na úkor individuální dopravy (záchytná parkoviště P+R na okraji města, obchvaty). Jihovýchodně od Vídně se nachází mezinárodní letiště Schwechat – důležité letiště i pro nás. Do Vídně se dostaneme z Prahy nejrychleji linkou Student Agency přes Brno (nejvíce spojů) nebo společností Eurolines (3 spoje denně). Vlakem je cesta delší a dražší.

Metro (U-Bahn)


Schéma sítě metra.

V provozu pět linek (U1 až U6, linka U5 je v plánech) s délkou přibližně 70 km s normálním rozchodem. Provoz metra je od 5 hodin do půl jedné v noci. První úsek metra byl otevřen v 70. letech a poslední úsek se otevřel v roce 2012. Další úseky se plánují otevřít po roce 2014 – pokračování linky U2, U6 a nová linka U5. Interval je mimo špičku 7 minut, ve špičce až 2 minuty. Z pátku na sobotu a ze soboty na neděli jezdí metro i v noci v intervalu 15 minut. Každá linka je barevně odlišená a má své specifika – stanice umělecky pojaty. Schönbrunn se nachází na lince U4 a střed města je mezi stanicemi Stephansplatz a Karlsplatz. Většina podzemních stanic není hluboko položených, za to nejvíce venkovních stanic můžeme najít na lince U6. Některé linky překračují Dunaj po estakádách. Jezdí zde šest různých typů souprav, z nichž můžeme rozlišit dva základní typy – typ T a typ V, některé jsou vybavené kamerovým systémem. Dispečink metra se nachází na Erdbergu (linka U3, hlavní autobusové nádraží). Vídeňské metro nemá turnikety, ale pouze automaty na jízdenky (berou i karty a bankovky). Kontroverzi vzbuzují úseky budované do míst, kde je podle kritiků metro zbytečný luxus a kde by stačila tramvajová doprava. Rovněž některé mezistaniční úseky jsou příliš dlouhé.


Starší soupravy metra.

Depa metra:
  • Rößlergasse U6
  • Ottakring U3
  • Hütteldorf U4
  • Leopoldau + Ústřední dílny Wiener Linien


Tramvaje

Tramvaje tvoří nejen doplněk k metru – se svojí délkou sítě přes 170 km se řadí tento tramvajový systém mezi největší na světě. V současnosti v provozu 29 linek na normálním rozchodu kolejí. Je to páteřní doprava ve městě. Jezdí zde vozidla ULF (Siemens) a DUEWAG typ E. Se stavbou metra se zpočátku uvažovalo se zrušením tramvají. Naštěstí k tomu nedošlo a naopak i s prodlužováním sítě metra se budují i nové tramvajové tratě jako náhrada za autobusy. Některé linky jedou pouze v určité denní doby nebo nejezdí o víkendu. Interval na linkách je 7,5 minut ve špičce, jinak 15 minut (o víkendu 10 minut přes den) a provoz od 5 hodin do půlnoci. Od dubna do října o víkendech je v provozu muzeum tramvají. Zajímavostí je tramvajový „okruh“ Franz-Josef-Kai, kdy linka 1 jede proti směru hodinových ručiček a linka 2 po směru hodinových ručiček, takže uzavírají „kruh“. Linka VRT jezdící po půl hodiny jezdí tento kruh „dokola“. Rovněž tento „kruh“ vede historickou a turisticky velmi navštěvovanou částí města. Na tuto linku je třeba zvláštní jízdenku. Posledním prodloužením byla linka 26 v lednu 2012. Po roce 2015 se počítá s dalším rozšiřováním tratí – kolem Prateru a další tratě nahrazující autobusové linky.


Společnost WLB provozuje linku ze stanice Opera (přestup na U-Bahn) vedoucí do města Baden (30 km jižně). Rozchod tratě je normální a délka je kolem 27 km, linka je oficiálně značená 515. Linka jezdí ve špičkách až po 7,5 minutách, jinak má interval 15 minut. Jezdí zde nové nízkopodlažní vozy Bombardier a historické vozy.


Železnice

Systém S-Bahn provozuje společnost OeBB v rámci integrovaného systému VOR. V provozu linky S1-S80 s intervalem dle dané linky a období provozu (10-120 minut). Na mnoha místech se linky prokládají do souhrnného nižšího intervalu. Linky vedou například do Laa an der Thaya, Stockerau či Hollabrunn. Na jih je to především linka do Wiener Neustadt. V plánu je rozšiřování sítě o další tratě a linky, především po dostavbě nového nádraží ve městě. Zatím neúspěšný je plán na zavedení linky S7 mezi Vídní a Bratislavou, byť o to slovenská strana velmi usiluje. Kromě budovaného hlavního nádraží můžeme za další důležitá nádraží považovat Meidling, letiště Schwechat či Südbahnhof. Z Vídně rovněž vede vnitrostátní linka do Salzburgu přes Linec nebo linka do Innsbrucku či Grazu. Mezinárodní spojení obstarávají vlaky do Česka, na Slovensko, do Německa, Itálie, Maďarska či Slovinska.


Ostatní doprava

Autobusovou dopravu ve městě zajišťují klasické městské linky, příměstské linky a několik letištních linek. Linky jsou označené kombinací číslice a písmene. Noční doprava má označení N a jezdí v době, kdy nejezdí metro a do míst, kam nejezdí tramvaje nebo není jiné spojení. Krom největší společnosti Wiener Linien zde jezdí společnosti Dr.Richard, Postbus, Blaguss a jiní menší.


Největší autobusové nádraží se nachází na Erdberg, zajíždějí sem především mezinárodní spoje včetně spojů z Prahy. Vídeň má nejvíce spojů do zemí bývalé Jugoslávie a na západ je to především Německo. Nejvíce spojů zde zajišťují dopravci pod hlavičkou Eurolines.

Na Dunaji se provozují lodní linky, ovšem mimo rámec integrovaného systému a zatím se neuvažuje o zavedení takových linek jako součást veřejné dopravy.

Autor: Filip Hercík | Přidáno: 21.4.2013
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013