Barcelona

Hlavní město španělské provincie Katalánsko. Leží na pobřeží Středozemního moře, přibližně 150 km jižně od hranic s Francií. Je druhým největším městem ve Španělsku (aglomerace má cca 3 mil. obyvatel). Barcelona je známá díky několika stavbám Antoni Gaudího. V roce 1992 se zde konaly olympijské hry. K nejznámějším dílům Gaudího patří Sagrada Familia (symbol města), které není ani dnes dokončeno, výstavba pořád probíhá. Muzeum Gaudího najdeme v parku Güell. K historickým památkám města patří i tzv. Gotická čtvrť. Největší ruch můžeme zažít na hlavní třídě La Rambla směřující od náměstí Catalunya k přístavu. Západním směrem od města leží pevnost Montjuic na stejnojmenném kopci, kam vede i lanovka. Druhá lanovka je v přístavu. Dopravu ve městě provozuje společnost TMB.

Metro

V provozu 11 linek označených L1 – L11. Linky L9 a L10 jsou automatizované. Jako linka metra se označuje i linka Paral-lel / Parc de Montjuic, ovšem není označena písmenem L. Ve výstavbě je prodloužení linky L9 a L10 směrem na západ města k letišti. V budoucnu se plánují i linky L12 a L13.První úsek metra byl otevřen v roce 1924. V současné době má síť délku 125 km se 166 stanicemi. Metro provozují dvě společnosti – TMB linky L1-L5, L9-L11. A společnost FGC provozuje linky L6-L8. Tato společnost rovněž provozuje některé příměstské železniční linky, to znamená, že na linkách metra jezdí stejné vozy a linky metra posilují vybrané úseky železnici na okraji Barcelony. Linka L1 má rozchod 1674 mm. Linka L8 má rozchod 1000mm a zbylé linky mají normální rozchod 1435 mm. Zajímavá je stanice Catalunya, kde se sbíhají tři linky metra a železnice. Přestupy mezi jednotlivými linkami jsou ale velmi zdlouhavé. Mnohdy připomínají spíše „katakomby“. A na mnoha místech je takový přestup zpříjemněn živou hudbou. Odbavovací systém metra je zajištěn pomocí turniketů. Některé linky mají částečně společné úseky. Pro dopravu v centru města je nejrychlejší využití metra.


Tramvaje

V minulosti byly tramvaje zcela zrušeny. Kolem roku 2000 došlo k obnovení několika tratí na východě a západě města. Jezdí pouze obousměrné nízkopodlažní tramvaje Alstom Citadis. Zastávky jsou vybavené informačním systémem pro cestující v několika jazycích. Klasické smyčky zde nejsou. Řidič na konečné tedy přechází z jednoho stanoviště do druhého. Tramvajové linky jsou označeny T1 – T6. Tratě jsou oddělené od individuální dopravy s preferencí. Tratě mají normální rozchod 1435 mm. O víkendu jezdí historická tramvaj od stanice metra Av.Tibidabo – Pl. del Funicular pod kopcem Tibidabo, kam jezdí lanová dráha. V budoucnu se plánuje rozšíření tramvajové dopravy, zejména na okrajích města. Ovšem v centru města bude i nadále hlavní roli hrát metro.


Železniční doprava

Město a přilehlé oblasti spojují linky R a S. Tyto linky provozuje společnost RENFE (státní dráhy) a FGC. V pravidelném taktu jsou dostupné oblasti kolem města Terrassa, Montserrat, Manresa, Macanet či letiště v Barceloně. Mnoho železničních linek ústí až ke stanicím metra ve středu města, například Catalunya, Barceloneta. Hlavní nádraží se nachází na Sants a zde jezdí vysokorychlostní vlaky směr Francie – Perpignan / Paříž, Švýcarsko – Ženeva, či vnitrostátní spoje do Valencie, Madridu, Zaragozy. Na nádraží Sants převážná část vlaků R a S nezajíždí.


Vlak společnosti RENFE na příměstské vlakové lince R.

Autobusy

Autobusová doprava po městě je velmi hustá, v centru města jezdí spíše tangenciální linky a na okrajích města jezdí napáječe k metru či tramvaji. Autobusová doprava po městě je nízkopodlažní.

Hlavní autobusové nádraží pro dálkové spoje se nachází na Sants, druhé nádraží najdeme u stanice metra Arc de Triomf (nádraží Norte). Na obě nádraží zajíždějí vnitrostátní i mezinárodní spoje. Rovněž autobusy Eurolines z České Republiky či z jiných evropských států. Z nádraží Norte jezdí autobusy do Andorry. Ze Sants odjíždějí autobusy do Madridu, Lisabonu, Bilbao, Valencie, Murcie či Malágy.


Autor: Filip Hercík | Přidáno: 19.7.2012 | Aktualizováno:
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013