Ústí nad Labem
Pohled z Větruše na Ústí nad Labem. (31.5.2013)
Ústí nad Labem, ležící na soutoku Labe s Bílinou, je statutárním městem a centrem Ústeckého kraje. K lednu 2013 zde žilo víc než 93 tisíc obyvatel. První zmínka o Ústí nad Labem pochází z roku 1056 (pravděpodobně během 13. století bylo Ústí povýšeno na město). Největší rozvoj města přišel v 19. století, kdy říční (místní přístav) a železniční doprava ještě podpořila těžební průmysl města (hnědé uhlí). Podél Labe jsou dále umístěny potravinářské a chemické závody. V posledních letech má město snahu o zlepšení životní prostředí, které je díky průmyslu špatné. V roce 1908 byla založena zoologická zahrada. Ústí nad Labem bylo těžce poškozeno nálety při II. světové válce, kdy bylo zničeno několik továren a mnoho domů. Další bourání budov nastalo v období socialismu. Jedna z mála dochovaných historických budov i přes zásah při bombardování je kostel Nanebevzetí Panny Marie. Další památkou je zřícenina hradu Střekov a zámeček Větruše.
Západně kolem města prochází dálnice D8 z Prahy přes Lovosice do Drážďan. Prochází tudy i silnice I/13 spojující většinu měst v severozápadních Čechách z Karlových Varů až k Liberci a I/30 z Lovosic.
Železniční doprava
V roce 1851 byla dokončena železniční trať Praha - Podmokly - Drážďany. O sedm let později byl zahájen provoz trati do Teplic.
- 072 - Lysá nad Labem - Ústí nad Labem západ
- 073 - Ústí nad Labem-Střekov - Děčín
- 090 - Praha - Kralupy nad Vltavou - Ústí nad Labem - Děčín
(I. tranzitní koridor Německo - Děčín - Praha - Břeclav - Rakousko)
- 130 - Ústí nad Labem - Chomutov
- 131 - Ústí nad Labem - Úpořiny - Bílina
Všechny železniční tratě jsou elektrifikované a dvoukolejné. Na území města se nachází čtyři železniční stanice - Ústí nad Labem hlavní nádraží, Ústí nad Labem západ, Ústí nad Labem-Střekov a Ústí nad Labem sever.
Městská a regionální doprava
V roce 1895 bylo odsouhlaseno zřízení tramvajové dopravy v Ústí a 1. 7. 1899 tramvaje na úzkorozchodných kolejích (1 000 mm) skutečně vyjely a to ve dvou trasách. Rozvoj tramvajové sítě probíhal až do začátku II. světové války a po roce 1955 byly některé tratě rušeny. S tramvajemi bylo počítáno i nadále, ale přesto byl jejich provoz v roce 1970 ukončen.
Tramvajový "pomník" poblíž Mírového náměstí. (31.5.2013)
Trolejbusy měly podle smělých plánů vyrazit na trať již před I. světovou válkou. Další úvahy o zavedením trolejbusové dopravy padly při ukončení provozu tramvají - avšak stále neúspěšně. Potřetí, v polovině 80. let, byly trolejbusy už konečně realizovány a začala výstavba trolejbusové tratě Všebořice přes centrum na Severní terasu. V červenci 1988 byl úsek Stříbrníky přes centrum na Holoměř slavnostně otevřen. K prvnímu rozvoji trolejbusů došlo hned půl roku poté. Nyní je v provozu poslední vůz Škoda 14Tr (původně 5 vozů), které provoz trolejbusů zahajovaly. Velmi početným zástupcem ve vozovém parku je Škoda 15Tr včetně modernizované verze, ve třech kusech Škoda 22Tr. V roce 2006 bylo dodáno šest vozů Škoda 25Tr s karoserií Citelis a 2011 dva patnáctimetrové vozy Škoda 28Tr s karoserií Solaris.
Pamětní jízdenka k zahájení provozu trolejbusů.
Autobusová doprava byla zahájena na krátko v roce 1926 - dopravcem byly Elektrické podniky. Od roku 1929 jezdí trvale a tak, jako tehdy, tak i nyní za hranice města Ústí nad Labem. Přestupním uzlem autobusové a trolejbusové dopravy je zastávka Divadlo, odkud odjíždějí i regionální autobusy, které provozuje v drtivé většině společnost BusLine. Na území města mimo jiné zasahuje i linka č. 137
MHD Teplice nebo třeba linka 592485 provozovaná Dopravním podnikem měst Most Litvínov, ale zajišťovaná společností ZDAR. Aktuálně probíhá výběrové řízení na regionální linky v celém Ústeckém kraji, což souvisí s plánovaným zavedením
integrovaného dopravního systému v Ústeckém kraji.
Lanová dráha na Větruši
V roce 2000 byla v plánu výstavba lanové dráhy v místní ZOO. Po opravě zámečku Větruše v roce 2005 padla volba výstavby lanovky právě sem. Kabinová visutá lanovka vyjela 7. 12. 2010 a je v provozu denně od 8 do 22 hodin v intervalu 15 minut. Za necelé dvě minuty zvládne lanovka převýšení 50 metrů při délce úseku 330 metrů. Spodní stanice se nachází v horní části obchodního centra Forum, které bylo dokončen v roce 2009. Horní stanice se nachází hned vedle výletního zámečku Větruše. Provozovatelem je Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. a za jednosměrnou jízdu cestující zaplatí 18 a za zpáteční 34 korun.
Autor: Jiří Vařečka | Přidáno: 2008 | Aktualizováno: 8.6.2013