Stručně o historii autobusů

Autobusy v Praze vyjely 7.března 1908 v 8:00, dlouho se uvádělo že byla tato linka první svého druhu u nás, protože známá linka Pardubice-Holice vyjela "až" 13.5.1908. Dnes ale je dost možné a hledají se další důkazy že první linka (soukromá) vyjela roku 1907 na trase: Frýdlant nad Ostravicí - Čeladná.
Elektrické podniky měly zajistit dopravu do všech částí Prahy (v té době měla části: Staré Město, Nové Město, Malou Stranu, Hradčany, Josefov, Vyšehrad, Holešovice, Libeň). Tramvaje jezdily i za hranice města (Vinohrady, Strašnice, Žižkov, Vysočany, Smíchov, Košíře). Ale dlouho se nedaří zajistit spojení na Hradčany (resp. Pohořelec).
V roce 1898 se uvažovalo v Nerudově ulici postavit trať, ale stoupání 12%, bylo z bezpečnostích důvodů neakceptované. Později Elektrické podniky zkusily návrh z ozubnicí, ale to se v městské ulici nezdálo moc praktické. Dokonce byli nápady zbořit pár malostranských domů a rozšířit ulici. Ale nic výše zmíněného se nestalo.

Tak jak se dostat na Hradčany ?
V roce 1906 návrh Ing. R. Kaflana, že by koleje vedly Nerudovou ulicí jen méně příkrou částí ke kostelu sv. Kajetána, kde by potom vůz s cestujícími najel na pozemní lanovku dlouho 90metrů a sklonem 33,3%. Která by je dovezla k dnešní poloze restaurace Kajetánka. Odsud by vůz tramvaje jel dál 132metrů dlouhým tunelem se stoupáním 6% do středu Hradčanského náměstí, rampou by vyjel na povrch a Loretánskou ulicí na Pohořelec. Ani tento projekt nebyl reálný.
Elektrické podniky taky nabídly k řešení projekt oklikou přes Chotkovu silnici přes Mariánské hradby ale konc traťě byl neujasněný.
Elektrické podniky nechtěli nechat obyvatele čekat a proto navrhly možnost dopravy automobilovými omnibusy, v únoru 1907 se konaly v Nerudově ulici za špatného počasí zkoušky s malým autobusem.
Bylo osloveno 37 různých výrobců, 19 jich odpovědělo a 4 z nich byli vybráni na dodávku po jednom vozidle. Koncese na přepravu osob autobusy byla v září 1907 dostána od pražského magistrátu.
7.3.1908 začala jezdit nová linka v trase od křižovatky Mostecké ulice a Malostranském náměstí před kasárny na Pohořelci.
17.11.1908 přišel ten osudný den, kdy zkončil provoz linky, z důvodu velmi vážné nehody, (nehod bylo ale nepočítaně za tak krátký provoz).

Ve službách Elektrických podniků se autobusy objevily zase až v roce 1925, tentokrát již na trvalo ...
 
© MHDinfo.cz | Portál nové generace - CZIN.eu | 2006-2013